İyileştirme, yeniden yapılanma, yalınlaşma konularında danışmanlık yapmak isteyenler için en kısa yol haritası nedir ?
Gençler arasında danışmanlık yapmak isteyenlerin sayısının arttığını izliyorum. Nerede ise herkes danışman olmak istiyor, o zaman şöyle bir pazarın ortaya çıkması an meselesi : danışmanlar için danışmanlık hizmeti …
Neyse gelelim konumuza …
Eğer sürekli iyileştirme veya operasyon iyileştirmesi, yalınlaştırma, süreç iyileştirme, yeniden yapılanma gibi bir konuda danışmanlık yapmak istiyor iseniz diğer bilmeniz gerekenlerin yanında izlemeniz gereken oldukça basit bir yolu hatırlatmak isterim.
Şirket hayatında iş süreçleri vardır. Her yapılan eylem bir sonra tarif edilmiş veya edilmemiş ama uygulanan bir adımı tetikler, süreçler mutlaka bir noktada sona erer ve yeni bir süreci başlatır. Böyle anlatılınca gizemli olan ifade depoya yanaşan kamyonun üzerinde bulunan malzemelerin indirilip raflara taşınmasının adımları ortaya çıkartıldığında bütün sırrını kaybeder. Yerine süre, metre, iş gücü, ekipman kullanımı, kontrol gibi ifadelerin havada uçtuğu cümleler gelir.
Şirketlerin içinde yaşanan kavga ve gerilim, patron veya yöneticinin çileden çıkmasına çoğu kez bu adımların hatalı, eksik veya yeniden yorumlanarak yapılması sebep olur. İşte bu yüzden ne kadar az adım, ne kadar basit anlaşılan komut olur ise o kadar iyidir.
Diğer yandan “anlamsız süreç yoktur”. Birisi süreci güzel ve akıcı anlatıp şemayı çizdiğinde çoğu kez “ben bütün bunları düşünemezdim” dediğim çok olmuştur, işte o an sürecin mantıklı göründüğü andır. Bir süre sonra basit sorular ve metrikler konuşulduğunda ise az önce sanat eseri gibi duran akış bir anda “kim yapmış bunu” şekline dönüşebilir.
Çok basit 5 adet sorumuz var, bu soruların hepsini sürecinizin her adımı için sormalısınız, elbette süreciniz gereken detayda olmalıdır (detay konusuna başka bir zaman bakacağız) :
1. Yasal olarak yapılması mı gerekiyor ?
2. Bu işlem sonucu stok azalacak mı ?
3. Bu işlem sonucu masraf azalacak mı ?
4. Bu işlem sonucu satış artacak mı ?
5. Kesin bir müşteri isteği veya beklentisi mi ?
Eğer 5 sorudan hiç ?Evet? cevabı çıkmıyor ise sorguladığınız adım niçin var diye uzun uzun düşünmelisiniz ? 5 numaralı satırda yer alan “müşteri” son müşteri anlamındadır, bir sonraki istasyon veya bölüm değil.
Şimdi hemen şirketinizin herhangi bir sürecini masanın üzerine koyun ve başlayın bakalım ne olacak ?