ERP ve CRM Kardeşliği
Merhabalar, ERP programı ile CRM modülünü beraber mi çalıştırsak ya da programdan farklı olarak Microsoft Dynamics CRM ya da faklı bir uıygulama mı tercih etmeliyiz. Bu konuda önerebileceğiniz uygulamalar nelerdir. Teşekkür ederim.
Sinan Balcı
Cevap :
ERP ve CRM bir arada mı olmalı, ayrı ayrı olsalar daha mı iyi olur ?
Bu soruya 2 farklı ve zıt cevap verip her ikisini de savunmak mümkün … Ancak üretim yapan ve ürünlerini son tüketiciye satmayan (web sitenize bakarak bu sonuca vardım, umarım doğrudur) şirketler için önerim CRM konusundan ne beklediklerini tanımlayıp eğer bu ihtiyaçlarını kullanmakta oldukları ERP içinde karşılayabiliyorlar ise başka yazılımlara pek bakmamaları olacak. Aksi halde önlerinde uzun bir entegrasyon, bilgi aktarma ve senkronizasyon dönemi açılır.
Niçin böyle düşündüğümü açıklayayım :
- Müşteri bilgileriniz, kontaktlar zaten ERP içinde mevcut
- Bakiye bilgisi, geçmiş ticaret bilgisi, siparişler ERP içinde mevcut
- Teklifler için stok kodları, ürün ağaçları, fiyatlar ERP içinde mevcut
- Teklifler siparişe döner ise bunu ERP içinde yapmak daha kolay
- Geriye bir miktar görüşme izleyebilme, görevlendirme, kampanya düzenleme, potansiyel takibi kalıyor … Eğer bunlar ERP’nizin içinde bulunan CRM tarafından karşılanıyor ve kullanımı çok zor değilse mesele kalmıyor.
Diğer yandan son tüketici veya geniş bir bayi ağı ile uğraşan bir şirket olsaydınız odak noktanız elbette farklı olacak, satış ön plana çıkacak ve elinizde bulunan yazılım size daha fazla sattıramıyor ise o zaman alternatifler arayacaktınız.
Diğer bir konu ise büyüklük, örneğin 100 kişilik bir satış ekibiniz olsa onların haberleşme ihtiyaçları bile tercihinizi değiştirebilir, büyük çaplı bir CRM yazılımına yönlenmeniz gerekebilirdi.
Bu günlerde bir biri ile konuşamayan yazılımlar ile uğraşmak için ya çok çaresiz kalmış olmak lazım ya entegrasyon ile uğraşacak ekip sahibi ya da entegrasyon olmayacağını kabul etmek. Diğer türlü çok iyi bir netice alınabileceğini düşünmüyorum.
Sorunuz ve katkınız için teşekkür ederim.
Türkiye’nin KOBİ’leri ERP Projelerini Sorguluyor Soru – Cevap Çalışması / Cengiz Pak
This post has one comment
Ağustos 18th, 2011
Merhaba, Cengiz bey soru ile ilgili çok güzel bir açıklama getirmiş, ben de şunları eklemek istedim; bağımsız CRM ekibi çoğunlukla sanal ürün reçeteleri ile çalışıyor, yani kullandıları stok kod-tanımları pratik ve kendileri ile müşteri arasında hızlı diyalog kuracak yapıya dönüştürülmüş. Siparişin alınması sonrası bu sanal reçetenin gerçek BOM’a dönüştürülmesi satış ile üretimin birbirini anlaması sancısını hep yaşatıyor ki özellikle proje bazlı çalışanlarda bu daha büyük bir risk. Dolayısı ile ERP-CRM birlikteliği kaçınılmaz kanısındayım…